1. Betaalbaar wonen

1. Betaalbaar wonen

De PvdA is de partij die zich inzet voor een eerlijk en sociaal volkshuisvestingsbeleid. Onze beweging heeft hierin een lange traditie. De woningnood is op dit moment overal in Nederland zeer ernstig en ook in onze gemeente staat het water aan de lippen van woningzoekenden.

Zes jaar geleden zagen we al dat het niet goed ging in de gemeente. Een woonenquête onder jongeren bevestigde dat. Het is er niet beter op geworden. De nood was en is en blijft hoog.

In de afgelopen periode is er door het college te weinig regie gevoerd om dit probleem slagkrachtig aan te pakken. Wat de PvdA betreft is het vijf over twaalf en is dringende actie nodig.
Wonen is een grondrecht en de overheid heeft als taak om te zorgen voor voldoende betaalbare woningen. Deze belangrijke taak van de overheid staat zelfs in onze Grondwet! Die taak moet het nieuwe college veel serieuzer gaan nemen.

Wij vinden dat een betaalbare woning voor iedereen te bereiken moet zijn, van jong tot oud, van arm tot rijk.

Die bereikbaarheid staat nu gigantisch onder druk. We zien de gevolgen: jongeren die veel langer dan hen (en hun ouders) lief is noodgedwongen thuis blijven wonen. En woningzoekenden kijken nieuwkomers (statushouders) scheef aan dat die ook een woning nodig hebben. Het leidt tot keiharde concurrentie tussen mensen die eigenlijk allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Deze concurrentie kent als belangrijkste oorzaak: schaarste aan betaalbare woningen.

Wat willen wij?

De gemeente neemt weer de regie over wonen en stelt zich minder afhankelijk op van projectontwikkelaars.

We maken helder en duidelijk woonbeleid om duidelijk af te spreken wat we willen bereiken.

Bij nieuwbouwprojecten hanteren we de 30-40-30 regel.

Bij nieuwbouwprojecten realiseren we minimaal 30% sociale huurwoningen en 40% betaalbare middelhuur en betaalbare koop. De overige 30% is dan door de ontwikkelaar vrijer in te vullen.

We gaan voor gemengde buurten.

We gaan voor gemengde buurten waar mensen met allerlei achtergronden elkaar kunnen ontmoeten. Jong, oud, arm, rijk, en alle andere mooie variaties.

Een nieuwbouwwijk moet een leefbare, gemengde wijk worden.

Een nieuwe woonwijk moet een leefbare, gemengde wijk worden die klaar is voor klimaatverandering. Voldoende voorzieningen, zoals winkels, de huisarts en de school zijn wat ons betreft hiervoor ook belangrijke voorwaarden.

Wij zijn voor het bouwen in de Lange Weeren

We zien de Lange Weeren als de laatste uitbreidingslocatie van Volendam. Eventueel kan deze ontwikkeling in fasen worden uitgevoerd. Ook hier stellen we bij elke fase dezelfde voorwaarden als bij andere nieuwbouwprojecten: minimaal 30% sociale huurwoningen, minimaal 40% betaalbare koop en middenhuur. Bovendien moet het een fijne en mooie wijk worden met voldoende voorzieningen zoals de supermarkt, basisschool, wijkcentrum en dokter.

Meer kansen voor bouwen in de dorpen in Zeevang!

We willen meer kansen benutten om in de lintdorpen in de Zeevang kleine woningbouwprojecten mogelijk te maken.

We gaan zoveel als mogelijk op zoek naar “inbreilocaties”.

We gaan zoveel als mogelijk op zoek naar “inbreilocaties”, oftewel bouwen binnen de bestaande bebouwde kom.

We verhuizen industrieterrein Julianaweg

We zien de verhuizing van het industrieterrein Julianaweg als kans om binnen het dorp Volendam broodnodige ruimte te maken voor woningbouw. Bovendien gaan we heel veel overlast tegen van veel zwaar verkeer in Edam en Volendam. We gaan echter alleen verhuizen als er een goed plan is dat ook waarborgt dat er ruimte komt in Volendam en we er niet nog een industrieterrein extra bij krijgen.

Zorg en wonen dichtbij elkaar.

Zorg en wonen horen bij elkaar. We bouwen levensloopbestendig zodat we samen gelukkig oud kunnen worden in Edam-Volendam: met liften, zonder drempels en in de buurt van voorzieningen en elkaar. We willen hiervoor samenwerken met corporaties en zorgverleners.

Creatiever aan de slag gaat met concrete actie om meer woningbouw mogelijk te maken!

We willen dat de gemeente veel creatiever aan de slag gaat met concrete actie om meer woningbouw mogelijk te maken. Te veel instrumenten om betaalbaar wonen te stimuleren zijn blijven liggen en het grondbeleid moet actiever.

Stevige en afrekenbare prestatieafspraken met de woningcorporaties

We maken stevige en afrekenbare prestatieafspraken met de woningcorporaties over nieuwbouw, beheer en onderhoud van de bestaande woningvoorraad en duurzaamheid.

Een huis heb je om in te wonen, niet om te verzamelen.

We gaan actief speculatie en bijvoorbeeld opkopen van huizen voor AirBnB-verhuur tegen en gaan de nieuwe wet opkoopbescherming actief inzetten. Ook voeren we een zelfbewoningsplicht in. Dankzij de PvdA is hierover al een motie (voorstel) aangenomen door de gemeenteraad in november 2021, maar nu is het aan het College van Burgemeester en Wethouders om dit om te zetten naar concrete lokale wetten. En wij gaan door tot het zwart op wit helemaal geregeld is!

Stop de verkoop van sociale huurwoningen!

We stoppen de verkoop van sociale huurwoningen als er niks voor in de plaats komt in diezelfde kern.