2. Zorg

2. Zorg

Goede en prettige zorg dichtbij huis vindt de PvdA heel belangrijk. Zorg moet ook voor iedereen bereikbaar en betaalbaar zijn. We gaan uit van de zelfredzaamheid en eigen kracht van mensen, maar ondersteunen altijd als dat nodig is.

Sinds 2015 zijn belangrijke taken in de gezondheidszorg van het Rijk overgeheveld naar gemeenten. Zo gaat de gemeente sindsdien over de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning), thuiszorg en de jeugdzorg.  We vinden dat dit in onze gemeente over het algemeen goed is opgepakt.

Zes jaar geleden is er op ons initiatief een gemeentelijk “zorgfonds” in het leven geroepen als financiële buffer voor de gemeente om onverwachte kosten in de zorg mee te kunnen opvangen. Zes jaar later zien we dat deze buffer heel belangrijk is geweest en een aantal tegenvallers heeft kunnen opvangen. Daar zijn we trots op, maar we zijn er nog niet.

Met name de jeugdzorg verdient in de komende periode veel aandacht. De kosten lopen op en het is nog niet duidelijk of een nieuw kabinet gemeenten hiervoor financieel tegemoet gaat komen.

Tegenwoordig wordt veel nadruk gelegd op het belang van de eigen regie van de zorgbehoevende. Mede hierdoor kunnen ouderen en gehandicapten langer in hun eigen vertrouwde omgeving blijven wonen. Mensen weten immers zelf het beste hoe ze hun leven willen inrichten en wat ze daarbij nodig hebben?
Maar we zien ook dat er een groep is die die eigen regie niet zelf op kan pakken of die daarbij hulp nodig heeft. Wat ons betreft is de gemeente daar alert op en zorgen we ervoor dat iedereen goede zorg krijgt.

Wat willen wij bereiken?

Goede en betaalbare zorg.

Goede en betaalbare zorg, die gebaseerd is op onderling vertrouwen, compassie en betrokkenheid. Het gaat om kwaliteit, niet alleen om de prijs.

Zorg, waarbij geluisterd wordt naar de inbreng van professionals en cliënten.

Zorg, waarbij geluisterd wordt naar de inbreng van professionals en cliënten. De wijkverpleegkundige speelt hier een cruciale rol in.

De eigen kracht en de wensen van de cliënt worden altijd gerespecteerd.

De eigen kracht en de wensen van de cliënt worden altijd gerespecteerd (en dat betekent niet dat iedereen altijd krijgt wat hij vraagt).

Er wordt respectvol omgegaan met de privacy van cliënten.

• Er wordt respectvol omgegaan met de privacy van cliënten.

Wie hulp zoekt, moet die gemakkelijk kunnen vinden en snel terecht kunnen.

• Wie hulp zoekt, moet die gemakkelijk kunnen vinden en snel terecht kunnen. Wachtlijsten voor zorg zijn voor ons niet acceptabel.

We willen dat de locatie van de Meermin in Edam een impuls krijgt voor ouderen(zorg) en jongeren.

De Meermin is al jaren een onderwerp van discussie maar tot nu toe gebeurt er veel te weinig. De PvdA wil dat er vaart wordt gemaakt en dat goede ouderenzorg in Edam behouden blijft. Tegelijkertijd zien we ook kansen om zorg voor ouderen te combineren met woningen voor starters. In heel het land zijn er talloze goede voorbeelden hoe dit samen wonen in de zelfde flat, hofje of buurtje, heel fijn werkt: ouderen die even op de kinderen passen en jongeren die even boodschappen doen voor de buurvrouw. Zo eenvoudig kan het zijn.

De PvdA ziet op de locatie van de Meermin mogelijkheden om meer te realiseren dan dat er nu staat voor ouderen en jongeren in een fijne omgeving waar mensen naar elkaar omzien.

We gaan verder met LEF!

Het programma Lef (terugdringen drank- en drugsgebruik onder jongeren) is ons lief en we willen dat dit na de coronaperiode weer een impuls krijgt. Met elkaar aan de slag!