4. Werk, economie en toerisme

4. Werk, economie en toerisme

Onze gemeente kent een sterke economie: van agrariërs tot maakindustrie, van horeca en toerisme tot bouw; we hebben het allemaal. Onze gemeente kent een relatief hoog aantal zelfstandige ondernemers, een lage werkloosheid en sociaaleconomisch staan we er goed voor. Wij willen graag dat dit zo blijft èn dat we ons blijven ontwikkelen als ondernemende en saamhorige gemeenschap.

Edam-Volendam kent een levendig toerisme. Jaarlijks bezoeken duizenden mensen onze prachtige gemeente. Volendam is vooral bekend door haar haven, de visserij, de Dijk en de muziek. Edam heeft een mooie historische binnenstad en mensen zoeken de Zeevang op voor rust, ruimte, kleinschalig toerisme en het veenweidelandschap. Deze toeristische kwaliteiten wil de PvdA koesteren.

Wat wil de PvdA bereiken?

We stimuleren nieuwe initiatieven en ondersteunen ondernemers gericht op meerdaags kwaliteitstoerisme. Het Toeristisch en Ondernemers Platform (TOP) en de culturele sector spelen hierbij een belangrijke rol.

We verplaatsen de industrie van de Julianaweg naar een nieuw industrieterrein in de Purmer. Dit terrein willen wij zo dicht mogelijk tegen de bestaande Baanstede aan realiseren en moet niet te groot worden.