6. Verkeer en vervoer

6. Verkeer en vervoer

Voldoende bereikbaarheid en verkeersveiligheid zijn van groot belang voor inwoners. Wij vinden het nodig dat een aantal zaken worden opgepakt die al te lang zijn blijven liggen. Ook het parkeerbeleid is wat ons betreft toe aan een herziening.

Dit willen wij bereiken:

We zetten ons in voor een goede doorstroming van verkeer naar met name Amsterdam.

We blijven ons inzetten op hoogwaardig openbaar vervoer en het behoud van cruciale buslijnen.

Betaald parkeren voor bezoekers.

We voeren betaald parkeren in voor bezoekers en toeristen in Edam en Volendam om de parkeerdruk aan te pakken. Voor bewoners blijft er de ontheffing (parkeervergunning).

Verbetering onderhoud aan onze wegen, fietspaden en wandelroutes.

Met de inkomsten van betaald parkeren realiseren we verbeteringen van en onderhoud aan onze wegen, fietspaden en wandelroutes.

We gaan uit van auto te gast in (dicht)bebouwde gebieden.

We gaan uit van auto te gast in (dicht)bebouwde gebieden. Dit betekent dat woonwijken meer worden ingericht voor voetgangers en fietsers waarbij de auto duidelijk te gast is. Dit verbetert de veiligheid.

Het verkeer in de lintdorpen moet veiliger.

We gaan aan de slag met het veiliger maken van het verkeer in de lintdorpen. Hier liggen al plannen voor maar de uitvoering laat wat ons betreft veel te lang op zich wachten.

Landbouwverkeer over de N244!

Landbouwverkeer mag over de N244 rijden zodat het Grootwesterbuiten en Kwadijk worden ontzien. De gemeente moet de lobby bij de Provincie versterken om dit mogelijk te maken. Dankzij jarenlange inzet van de PvdA is er nu een proef waarbij het Grootwesterbuiten in Edam wordt ontzien, maar de inwoners van Kwadijk wachten nog op een oplossing. Bovendien moet maar blijken wat er gaat gebeuren na de proefperiode. De PvdA zal zich blijven inzetten voor een veilige en rustige woonomgeving: het zware landbouwverkeer moet over de N244!

De Dijk in Volendam willen wij geheel autovrij.

De Dijk in Volendam willen wij geheel autovrij. Dit is goed voor het toerisme, de veiligheid en de gezelligheid op de Dijk.

Het parkeerterrein Singelweg willen we incidenteel gebruiken als evenemententerrein.