8. Bestuur en politiek

8. Bestuur en politiek

De overheid, dat zijn wij allemaal. Bestuur en politiek dienen daarom een afspiegeling van de samenleving te zijn. Open, transparant, inclusief en democratisch.

Het vertrouwen van burgers in bestuur en politiek staat onder druk. Wat ons betreft is dat vooral te herstellen door duidelijk en goed beleid waarbij we oog hebben voor de uitvoerbaarheid en de impact op kwetsbaren. Te vaak nog worden mensen vermorzeld tussen overheidsdiensten en wet- en regelgeving. Wat ons betreft staat de menselijke maat voorop.

Het aanzien van de politiek wordt niet versterkt door het vooruitschuiven van lastige beslissingen. Te lang al praten we in Edam-Volendam over ambtenarenhuisvesting en de huisvesting van de gemeenteraad. We zijn het als goed werkgever verplicht onze ambtenaren van een goede en veilige werkplek te voorzien en het aanzien van de gemeenteraad is gebaat bij een functionele vergaderzaal met de uitstraling die past bij het hoogste democratische orgaan van de gemeente.

Wat wil de PvdA bereiken?

De menselijke maat gaat boven de letter van de wet.

De menselijke maat gaat boven de letter van de wet. Dit betekent dat de mens voorop staat en dat burgers niet vermorzelt mogen worden door regelgeving. Een andere bestuurscultuur begint ook lokaal.

Een nieuw gemeentehuis bij de CAI-mast.

Zo spoedig mogelijk een besluit nemen over een nieuw gemeentehuis dat klaar is voor de 21e eeuw: klimaatneutraal, duurzaam, toekomstbestendig, een ontmoetingsplek voor iedereen en een mooie, fijne en veilige werkplek voor onze ambtenaren.

Onze voorkeurslocatie voor een nieuw gemeentehuis is bij de CAI-mast, naast de aan te leggen 3ontsluitingsweg.

Bij voorkeur combineren we dit nieuwe gemeentehuis met een nieuwe brandweerkazerne voor de samen te voegen korpsen Edam en Volendam.