Berber van den Essenburg. Een jonge vrouw met politieke ambities

Door Privé: Pim Bliek op 19 januari 2022

“Een jonge vrouw met politieke ambities lijkt een zeldzaamheid in Edam-Volendam. Berber van den Essenburg (23, nummer 3 op de kandidatenlijst van de PvdA) zou graag wat meer jeugdig elan willen zien in de gemeenteraad.”

Hans Swierstra (redacteur bij het Noordhollands Dagblad) toog naar Edam-Volendam met de constatering dat de gemeenteraad weinig divers is. Gaan vrouwen zich nog aandienen? En komt er een verjonging? Dit leverde een mooi artikel op met interviews van onder meer Berber van den Essenburg en Angelique Bootsman, nummer 1 van VD80.

Dat Berber in de politiek terecht zou komen is niet verrassend. In haar pas afgeronde masterstudie ‘Bestuur en Beleid’ aan de universiteit van Utrecht deed ze onderzoek naar de samenwerking tussen de provincie Noord-Holland en gemeenten op het gebied van ruimtelijke ordening.

“Ik vind dat de jongeren juist nú moeten meepraten”, aldus een enthousiaste Berber. Zij wil zich vooral laten gelden op de thema’s wonen en toerisme.

Woensdag 16 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Momenteel zitten er 3 vrouwen in de raad van Edam-Volendam op een totaal van 25 zetels. “Juist voor de gemeenteraad zijn vrouwen belangrijk”, aldus Zahra Runderkamp, politiek onderzoeker bij de UVA.

Nieuwsgierig naar het hele interview van 19 januari 2022 in het Noordhollands Dagblad? Klik hier.

Privé: Pim Bliek

Ik vind dat iedereen recht heeft op een goede woning. De rijken worden op de woonmarkt rijker en de gewone mensen komen niet meer aan bod. Een vreselijk oneerlijke situatie. Daar moét en kán verandering in komen! Daar wil ik voor knokken in de gemeenteraad van Edam-Volendam. Voor betaalbaar wonen! Als kind groeide ik op

Meer over Privé: Pim Bliek