Verkiezingsprogramma 2022-2026

Verkiezingsprogramma 2022-2026

Hoe houden we Edam-Volendam mooi, groen en sociaal? Hoe gaan we om met de grote uitdagingen van deze tijd zoals woningnood en klimaat? Hoe gaan we om met stijgende kosten van de lokale gezondheidszorg en hoe houden we maatschappelijke voorzieningen in stand? Deze vraagstukken zijn gelijk onze speerpunten voor de komende vier jaar:

• Betaalbaar wonen voor iedereen;
  • Klimaatneutrale gemeente;
  • Een goede en toegankelijke gezondheidszorg

Deze onderwerpen zijn in de afgelopen zes jaar al veel besproken in onze gemeenteraad. In die lange bestuursperiode zat de PvdA in de oppositie. Wij zijn ervan overtuigd dat we als gemeente alleen krachtig zijn als politieke partijen samenwerken. Daarom hebben wij ons altijd constructief en kritisch opgesteld:

• Stevig op de inhoud, zacht op de persoon;
  • Op zoek naar wat ons bindt, niet wat ons verdeelt;
  • Een deel van de oplossing, niet van het probleem.Met diezelfde constructieve aanpak gaan wij in de periode 2022-2026 verder. We besturen graag mee, eenvoudigweg omdat we denken dan meer te kunnen bereiken.

Het gehele verkiezingsprogramma is hier in PDF-formaat te downloaden.

Onze plannen voor:

1. Betaalbaar wonen

De PvdA is de partij die zich inzet voor een eerlijk en sociaal volkshuisvestingsbeleid. Onze beweging heeft hierin een lange traditie. De woningnood is op dit moment overal in Nederland

2. Zorg

Goede en prettige zorg dichtbij huis vindt de PvdA heel belangrijk. Zorg moet ook voor iedereen bereikbaar en betaalbaar zijn. We gaan uit van de zelfredzaamheid en eigen kracht van

3. Milieu en duurzaamheid

Van de prachtige veenweide in de Zeevang met zijn mooie fiets- en wandelpaden tot het weidse Markermeer waarlangs het heerlijk toeven is, Edam-Volendam is een prachtige groene gemeente en dat

4. Werk, economie en toerisme

Onze gemeente kent een sterke economie: van agrariërs tot maakindustrie, van horeca en toerisme tot bouw; we hebben het allemaal. Onze gemeente kent een relatief hoog aantal zelfstandige ondernemers, een

5. Onderwijs, sport, cultuur

Goed onderwijs is de basis van de samenleving. Wij vinden dat alle kinderen de kans moeten hebben op een goede opleiding dicht bij huis. We blijven dus de lokale kleine

6. Verkeer en vervoer